måndag 12 december 2011

Ungar!!!!

Hej,

I går så skulle min dotter gå upp på övervåningen och var halvvägs uppe, då såg jag ett typ foto/klistermärkes album (med Hello Kitty på) som låg framme som var hennes.
Jag säger till henne:
- Kom ner och ta med dej den här.
- Lägg den i trappen, säger hon.
- Nej, den skall inte ligga i trappen utan den skall upp till ditt rum.
- Meh, lägg den i trappen, säger hon.
- Nej, kom ner och ta den annars så kastar jag den.
(För att förstå varför jag blir så är att hon har så jäkla stark vilja och vägrar att ge sig.)
- Nääää, LÄGG DEN I TRAPPEN, skriker hon.
- Nej, kom ner annars kastar jag den, säger jag och börjar gå mot köket med albumet.
- MEH, jag kommer då om det är så svårt för dej, säger hon. (Hon är 3,5 år)
Tror du att jag hade lätt att hålla mej för skratt. Jag kollade åt ett annat håll och höll på att skratta på mej. Tittade sedan allvarligt på henne och säger:
- Kom och ta den då.
(Då har hon satt sig i trappen på väg ner)
- Jag sitter ju här, ge mej den, säger hon.
(Nu handlar det om principer)
- Nej, du får komma ner helt och hållet och ta den, aäger jag till henne.
- Meh, jag sitter ju här, säger hon och viftar med handen.
- Ok, men du får komma ner.
Hon kommer ner och tar albumet (Till saken hör att det är ett fodral runt albumet) och albumet och andra saker som ligger i fodralet flyger ut.
Då säger hon till mej:
- Nu får du plocka upp det, för det var du som hade ut det.
Skit vad förbannad jag börjar bli och säger till henne:
- Skärp dej, det var ju du som hade ut det.
- Sluta, säger hon till mej.
- Då får det ligga där tills du har plockat upp det, säger jag till henne.
- SLUTA!!!, skriker hon.
Det hela slutar med att min fru kommer och frågar vad som händer. Jag berättar för henne och hon sätter sig ner och pratar med våran dotter.
Sedan kommer hon till mej kvittrande som en fågel på våren och säger:
- Ska vi gå upp och läsa saga?
Skit vad man är en torsk när man har en dotter som virat sig runt lillfingret.
Det slutade så klart med att hon tar upp sitt album och vi går upp och läser 2 sagor.

Så till alla pappor som har fått döttrar eller en dotter, det är inte lätt att vara pappa. :)

Tack för mej, Hej!

1 kommentar:

Maria sa...

Det är inte heller lätt att vara mamma till en stark dotter.

Min dotter fyller snart 9 år och hon är en hejare på att förhandla. ofta slutar det med att jag säger "Jag hör vad du säger, men jag är vuxen och jag är din mamma så nu bestämmer jag att..."

Snacka om att man får sura miner då!